Friluftsliv og bevægelse - Friluftens Helte
Indledning
Vi er igennem de sidste 6 uger blevet præsenteret for
friluftsliv, bevægelse og didaktiske modeller, teorier og begreber. Vi har i
forbindelse med dette modul skulle finde en aktivitet til en valgfri målgruppe.
Vi har valgt en målgruppe fra Fonden Krobakken i Skovsgård med personer med
fysisk/psykisk funktionsnedsættelse. En af de ting Fonden Krobakken lægger stor
vægt på, er at støtte og hjælpe så beboeren kan leve et så selvstændigt liv som
muligt. Dette er taget med i vores overvejelser omkring vores aktivitetsdag.
Vores aktivitetsdag
For målgruppen for Fonden Krobakken valgte vi at lave en
aktivitetsdag, hvor vi valgte fem forskellige aktiviteter i det fri. (se bilag
1).
Denne målgruppe er svær at få med ud i det fri, hvis der ikke
er en belønning. Derfor tog vi udfordringen op og havde som mål at udvikle
deres natursyn og få dem til at se, at oplevelsen kan være belønningen i sig
selv. Grunden til vi valgte at lave aktiviteter i naturen er, at undersøgelser
viser, at det styrker menneskets sundhed, livskvalitet og trivsel, som f.eks.
stressnedsættelse.[1]
Selve det at være fysisk aktiv er med til at forebygge
sygdomme, bevare sundheden og kan øge det enkelte individs selvværd og
fællesskabsfølelse.[2]
Didaktik og SMTTE-modellen
Ordet
”didaktik” kommer af det græske ord ”Didáskein”
og betyder at ”undervise” eller ”at belære”.[3] Didaktik
er: ”praktisk-teoretisk planlægning,
gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og læring”.[4] Didaktik
er altså læren om læring. Vi har valgt at bruge den didaktiske SMTTE-model som
redskab til at opnå nogle af dette moduls læringsmål. (Se bilag 2)
SMTTE-modellen fungerer sådan, at hvis man ændrer på ét af punkterne som fx
målet, så ænder resten af punkterne sig også. Dermed er SMTTE-modellen altid
aktiv og ændrer sig hele tiden. Den kører i en cirkulær proces[5] (eller
en spiral, om man vil), hvor man kan starte forfra igen og igen. SMTTE-modellen
er en refleksionsmetode til pædagogisk udvikling og organisationsudvikling.[6] Den er
god til at planlægge aktivitet for alle målgrupper. Da der hele tiden skal
evalueres og reflekteres over aktiviteten, forsvinder fokus på opgaven aldrig.
Den fungerer som en slags huskeseddel, men ikke som en kvalitetsgaranti for
aktiviteten. SMTTE-modellen fungerer sådan, at hvis man ændrer på ét af
punkterne som fx målet, så ændrer resten af punkterne sig også. Dermed er
SMTTE-modellen altid aktiv og ændrer sig hele tiden. Den kører i en cirkulær
proces, hvor man kan starte forfra igen og igen.
Natursyn
Natursyn handler om menneskers holdning til naturen og
hvordan man kan vælge at behandle og udnytte omgivelserne. I nogle kulturer er
naturen til for menneskets skyld, mens at i andre kulturer må mennesket rette
sig ind efter og respektere naturen. Hvis man kigger på den ene ende af
spektret på natursyn, så ses naturen her som det fuldkommen uberørte natur,
dvs. ødemarker og urskove, som ikke er kontrollerede af mennesker, hvilket er
svært at finde nu til dags. Går man over i den anden ende af spektret, ses
naturen som alting, altså både det kultiverede og ikke-kultiverede. På den måde
bliver mennesket dermed også en del af naturen og kan derfor ikke stå til
ansvar for, hvad det gør og ikke gør ved naturen. På den måde skal mennesket
heller ikke stå til ansvar overfor naturen. Ofte bliver der snakket om, at ”vi skal værne om naturen”, altså passe
på den. Men faktum er, at naturen nok skal passe på sig selv. Det vi i stedet
bør bekymre os om er, hvorvidt mennesket som art kan overleve, hvis vi
behandler naturen, som vi vil.[7]
Da vi var
ude på Krobakken for at snakke med vores målgruppe om natursyn, kom der mange
negative holdninger til at være udenfor. De fleste kunne ikke forestille sig at
skulle lave noget udenfor, som de sagtens kunne lave indenfor. Hvorfor skulle
man dog træne udenfor, hvis der var et motionscenter med tag over hovedet i
stedet? Og hvorfor tage til stranden, når der er en fin svømmehal, som kan
benyttes i stedet? En af beboerne forklarede, at hun havde været til Rasmus
Seebach koncert, hvilken var en god oplevelse for hende – lige indtil det
begyndte at regne. Så var det ikke sjovt længere. Vores målgruppes syn på
naturen handlede altså for dem om de naturlige ting som vind og regn, og hvis
man skal placere dem inden for Hans Finks 7 forestillinger om naturen[8], så
lander de nok under nr. 4; ”Naturen som
det grønne”. Her opfattes naturen nemlig som det levende og organiske, dvs.
planter og dyr, hvilket især var det, som vores målgruppe forbandt med naturen.
Da vi på aktivitetsdagen spurgte dem om, hvad de lagde mærke til i naturen, var
det nemlig især dyr og blomster, der blev nævnt.
Mange mennesker i dag kender ikke meget til naturen, men
synes alligevel at den er vigtig og vil gerne tættere på den. Dog er naturen
ikke et kendt område og kan derfor være en stor mundfuld for mange mennesker,
fx for vores målgruppe på Krobakken. Hvis nu man forestiller sig, at nogle
forældre har haft et anstrengt syn på naturen, fordi de er vokset op inde i
byen, så tager de måske ikke deres børn med på tur i skoven og andre steder i
naturen. Dette kan gøre børnene ”naturfremmede”, fordi de kun har mulighed for
at danne sig viden og forestillinger om naturen via sekundære oplevelser –
altså gennem forældrenes fortællinger eller gennem bøger og elektroniske
medier. På samme måde kommer vores målgruppe ikke ud og opleve alt det positive
i naturen på egen krop, hvis ikke nogen hjælper dem over deres opfattelse af,
at naturen er negativ (fx pga. regnvejr, store bakker, motion og andre ting,
som de ikke bryder sig om).
Natur-boblerne
Modellen "Kategorier
i moderne friluftsliv" af Andkjær viser fem felter, der hver især
siger noget om de forskellige retninger inden for friluftsliv.[9] (Se
figur)
Vi har i vores opgave med aktivitetsdagen med beboerne, brugt
denne model til at lave et udgangspunkt for, hvor vi havde forestillet os, hvor
på skalaen vi gerne ville have, at beboerne skulle placeres og bevæge sige
rundt i de fem forskellige felter for her efter at se, hvor de rent faktisk lå.
Det midterste felt i modellen hedder "friluftsaktiviteter
i naturen". Dette felt var vores mål og udgangspunkt. Vores målgruppe
på Krobakken er, som tidligere nævnt, ikke glad for at bevæge sig rundt udenfor
i naturen og har det bedst indendørs. Så for os var det en kæmpe sejr, da vi
formåede at få beboerne med ud i naturen og lege de forskellige lege, som vi på
forhånd havde planlagt for dem.
I vores sidste aktivitet sluttede vi af med sandwich.
Oprindeligt havde vi planlagt at spise udenfor (felt "traditionelt nordisk friluftsliv”), men vi blev nødt til at ændre
på vores aktivitet, for at opretholde den gode oplevelse for beboerne, der
frøs, og holde dem i aktivitet, og vi gik derfor inden for, for at spise.
Generelt gennem alle aktiviteterne var vi rigtig langt ude på aksen
"stemning". Beboerne forstod aktiviteterne. Nogle med lidt mere
forklaring end andre, men der var en god forståelse fra alle beboerne. Alle
havde en god indlevelse og ville gerne deltage.Vi legede en aktivitet, vi har kaldt for "naturløb", hvor vi på forhånd havde
fundet nogle ting i naturen, som de herefter skulle finde tilsvarende
vores. I denne aktivitet placeres
beboerne i det øverste felt "naturliv
og naturvejledning", fordi vi i denne leg også snakkede om og
forklarede hvad de forskellige blomster, blade og buske mm. hed. Denne
aktivitet fokuserede meget på det kognitive og den anerkendende pædagogik. Denne
form for fremgangsmåde lægger sig meget op af Vygotskys metode kaldet NUZO,
hvor man bevæger sig fra den yderste cirkel “kan ikke endnu” til den mellemste cirkel “kan med hjælp” og til sidst ender i den inderste cirkel “kan selv”. (Se bilag 3)
På aksen "overskridelse
og udfordring (sentation)" var udfordringen mest for nogle det
blæsende vejr. Men vi oplevede ikke at det var svært for beboerne at bevare den
gode stemning og lyst til aktiviteterne af den grund. Der var en beboer som var
lidt usikker og ikke helt havde lyst til at være med i to af aktiviteterne: en
huskeleg og en kasteleg. Det virkede som om hun var lidt usikker på, om hun nu
kunne klare det. Men her kunne hun gøre brug af den pædagogiske bagdør og sidde
over. Den pædagogiske bagdør sikrer, at alle beboerne har en plads i den
aktivitet, der udfoldes. Pædagogisk bagdør er hermed inklusion.[10] Så for
hende var nogle af aktiviteterne lidt overskridende, men kun til den positive
side, for da vi og de andre beboere opfordrede og opmuntrede hende til at
prøve, deltog hun og opdagede, at hun faktisk godt kunne. Så det var en sejr
for hende, set ud fra hendes glade smil bagefter.
Trekantsdramaet
I vores aktivitet med Fonden Krobakken som målgruppe var
vores mål at få dem ud i naturen - ikke at de skulle ”overleve” i naturen, men
få dem til at glemme, at de var i naturen, mens de var der.
Axel Edinger har udarbejdet en model (se figur), hvor han
deler friluftsliv op i tre områder: friluftssport, friluftsturisme og
friluftsliv. Disse tre er ifølge Edinger naturholdinger. Efter vores
overbevisning så vi beboerne fastømret, som turister i naturen. Vi valgte, at
vi ville forsøge at udvikle deres natursyn og derfor lave nogle aktiviteter,
hvor de kommer mere mod friluftslivsområdet. Dette gjorde vi, da vi mente at
det var det bedste for vores målgruppe. De ville ikke have fået en god
naturoplevelse, hvis vi havde valgt at lave aktiviteter i
friluftssportsområdet. I friluftslivet er det naturen, der er med- og
modspiller, det er her det autentiske kommer frem, og det ville vi gerne
viderebringe til denne målgruppe, idet vi ville give dem en positiv, stille og
rolig oplevelse i og med naturen.
Vi har valgt Edingers trekantsmodel[11], fordi
den giver et overblik over hvilke områder vi gerne ville ende i med vores
målgruppe. Søren Ankjærs boblemodel, er en lignede og nyere model over
menneskets aktivitet i naturen. Forskellen på Edingers trekantsmodel og Ankjærs
naturbobler er, at naturboblerne er mere omfattende og detaljerede, mens
Edingers trekantsmodel kun har tre overordnede naturholdninger med variationer.
I naturboblerne kan man bevæge sig mellem fire akser, der giver fem forskellige
grundlæggende natursyn med variationer. Personligt har vi lettere ved at bruge
naturboblerne på vores aktivitet, end trekanten, da den giver et bredere og
mere detaljeret perspektiv over natursyn.
Refleksioner om aktivitetsdag
Vores formål med aktivitetsdagen var at udvikle målgruppens
natursyn. Dette har vi nok alligevel ikke opnået. Vi fik dem med ud og fik dem
muligvis også i flow[12], set
fra vores side af, men der skal nok nogle flere aktivitetsdage til, før vi får
udviklet deres syn på naturen.
Da vi
evaluerede dagen med målgruppen, blev det klart, at de alle havde haft en positivt
udfordrende og begivenhedsrig dag. De fleste fortalte, at de normalt ikke lagde
mærke til ting i naturen, mens nogle enkelte lagde mærke til dyrene eller
skoven, hvis de nu engang var ude og cykle eller gå en tur. Da vi første gang
var henne og besøge dem, var det meget klart, at naturen ikke var noget, de
normalt nød, men blot noget de skulle igennem på vej hen til fx Brugsen.
Pædagogerne fremhævede, at der gerne skulle være en "gulerod" i enden
af en aktivitet, for at lokke dem med ud; fx en is for at tage på stranden. Der
blev tilmed sagt fra en af beboerne, at hvis de ville have frisk luft, så kunne
de jo bare åbne vinduet.
Det var lidt ærgerligt, at det blæste så meget under
aktivitetsdagen, da det gjorde, at nogle begyndte at fryse. Derfor valgte vi at
spise sandwich indenfor, så vi kunne bevare det gode humør. Efter sandwichen
gik vi igen udenfor for at uddele diplomer til beboerne, som tak for en god
indsats og et positivt humør.
Hvis vi skulle have gjort noget anderledes....
Så kunne vi nok godt have ændret kaste-legen lidt. Skålene
væltede let, når beboerne kastede sten i dem, hvilket gjorde, at de mistede
point. Vi kunne fx i stedet have optegnet felter på jorden med fx kridt, så
beboerne i stedet skulle kaste ind i et felt for at få point, eller også skulle
vi have brugt nogle større baljer.
I sten og pind kunne vi godt have lavet mere "fair"
hold. Vi spillede med rene pige- og drengehold, i stedet for at blande dem.
Dette resulterede i at pigerne vandt stort over drengene. I stedet kunne vi
have fordelt de to super gode piger på hver deres hold.
Mht. spørgsmålet om den store gruppe og den lille gruppe, så
kunne vi have valgt at have kun 4 beboere i stedet for 6, da man kunne komme
til at "glemme" en af dem engang imellem. Ellers kunne vi fx også
have givet hinanden ansvaret for en eller to bestemte personer fra starten af,
så ingen følte sig ekskluderet[13].
Vi var gode til at vurdere beboernes evner og med denne viden
ændre sværhedsgraden på aktiviteterne. Fx skulle de i huske legen huske hvilken
ting, der var blevet fjernet fra bunken med ting. Men dette var alt for let for
den ene af drengene, så derfor ændrede vi sværhedsgraden for ham og fjernede to
ting. Samtidig sørgede vi også for at have færre ting at huske på ved dem, der
havde sværere ved aktiviteten.
Lejr-tur med klassen
Da vi var
på lejr-tur med klassen, skulle vi arrangere vores aktivitet for vores
klassekammerater. Her valgte vi to aktiviteter ud (Sten & pind og
naturstafet), hvor vi tilpassede dem vores målgruppe ved at tilføje mere af
konkurrenceelementet. Dette gjorde aktiviteterne mere udfordrende og
aktiverende for vores klassekammerater, mens så meget fokus på konkurrence
måske ville have været for meget for vores målgruppe på Krobakken. Inden vi tog
af sted, lavede vi en SMTTE-model over aktiviteterne og vores mål med dem. (Se
bilag 4) Målene fik vi ret godt indfriet, da grupperne var gode til at lave
kampråd og hjælpe hinanden. Der blev også gjort brug af pædagogiske bagdøre, da
en fra klassen havde sin baby med og ikke kunne gå fra den. Vi prøvede tilmed
at lokke hende med alligevel, ved at sige hun måtte få hele to træk, når hun
skulle ned og flytte en brik i sten og pind, hvis hun løb med sin baby. Dog
havde vi lidt problemer med, at folk havde svært ved at se brikkerne på banen,
som vi havde lavet i sandet.
Individelle refleksioner
Vi har hver især gjort os nogle
individuelle refleksioner over forløbet, som vi har valgt at vedhæfte som et
bilag. (Se bilag 5)
Fremlæggelse
-
Præsentation af målgruppen - hvorfor denne målgruppe
-
De 4 fokuspunkter
-
Flow
-
Perspektivering omkring aktiviteter for målgruppen og
på vores egen tur
-
Natursyn
Kildeliste
-
Friluftliv
og naturoplevelser – Den Rene Vare af Axel Edinger Naturfag (FOKUS idræt, 15.
årgang, nr. 2 april 1991)
-
Naturfag
– overvejelser om uderummet af Ophelia Achton
-
Pædagogisk idræt, Peter Büchner Hede, s. 38
-
Tilpasset Idræt og Bevægelse - en introduktion.
Udgivet af Handicapidrættens Videnscenter i samarbejde med VIA University
College UCL Lillebælt Dansk Handicap Idræts-Forbund MarselisborgCentret. ISBN:
978-87-90388-15-7 Tekster: Anne-Merete Kissow og Bo Therkildsen Foto og
redigering: Bo Therkildsen Omslag: Peter Ludvigsen.
-
Jank og Meyer, 2009:13
-
Hiim og Hippe, 1997:14
-
Lena
Uldall, Uldall Consult Aps, 2010
-
Naturens
grænser, Hans Fink
-
Mellem
Ordene s. 114-115
-
Glædens
Pædagogik s. 78-79
WEB
-
Friluftsrådet: Sundhed og livskvalitet i naturen
http://www.friluftsraadet.dk/media/643112/sundhed_og_livskvalitet_i_naturen_et_idekatalog_2013.pdf
http://www.friluftsraadet.dk/media/643112/sundhed_og_livskvalitet_i_naturen_et_idekatalog_2013.pdf
-
Den Store Danske: Ekskludere
http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Fremmedord/e-ek/ekskludere
http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Fremmedord/e-ek/ekskludere
Bilag
Bilag 1: Aktivitetsdag
·
Stenkast
(motorisk øvelse)
Legen gik ud på, at vi havde tre skåle i forskellige størrelser. Den største skål gav 1 point, den mellemste gav 3 point og den mindste gav 5 point. Herefter gjaldt det om for beboerne at kaste sten i skålene og score point. Hver beboer fik tre kast. I anden runde rykkede vi skålene længere væk.
Legen gik ud på, at vi havde tre skåle i forskellige størrelser. Den største skål gav 1 point, den mellemste gav 3 point og den mindste gav 5 point. Herefter gjaldt det om for beboerne at kaste sten i skålene og score point. Hver beboer fik tre kast. I anden runde rykkede vi skålene længere væk.
·
Sten og
pind - naturversion af Kryds og bolle (kognitiv øvelse)
I denne leg blev beboerne delt ind i hold. Her gjaldt det for hvert hold om at få tre på stribe. Det ene hold spillede med sten, mens det andet hold spillede med pinde – deraf kommer navnet ”Sten og pind”.
I denne leg blev beboerne delt ind i hold. Her gjaldt det for hvert hold om at få tre på stribe. Det ene hold spillede med sten, mens det andet hold spillede med pinde – deraf kommer navnet ”Sten og pind”.
·
Natur-stafet
(samarbejdsøvelse)
I denne aktivitet skulle beboerne i fællesskab ud og finde ting i naturen. Vi havde på forhånd været ude for at samle blomster, blade, grankogler m.m., som vi havde puttet i en skål. Herefter skulle beboerne trække en ting op af skålen og derefter selv ud for at finde denne ting. Når en naturting var fundet og der var blevet sat navn på tingen, så skulle alle give hinanden high-five.
I denne aktivitet skulle beboerne i fællesskab ud og finde ting i naturen. Vi havde på forhånd været ude for at samle blomster, blade, grankogler m.m., som vi havde puttet i en skål. Herefter skulle beboerne trække en ting op af skålen og derefter selv ud for at finde denne ting. Når en naturting var fundet og der var blevet sat navn på tingen, så skulle alle give hinanden high-five.
·
Huskeleg
(hukommelses øvelse)
I denne aktivitet lagde vi nogle naturting som blomster, blade, grankogler m.m. på et tæppe. Først fik beboerne lov til at kigge på alle tingene og sætte navn på dem, hvorefter de så skulle vende sig om, mens vi fjernede en ting. Når de så fik lov at kigge igen, skulle de kunne huske, hvilken ting der manglede.
I denne aktivitet lagde vi nogle naturting som blomster, blade, grankogler m.m. på et tæppe. Først fik beboerne lov til at kigge på alle tingene og sætte navn på dem, hvorefter de så skulle vende sig om, mens vi fjernede en ting. Når de så fik lov at kigge igen, skulle de kunne huske, hvilken ting der manglede.
·
Mad i det
fri (friluftsliv)
Dette gik ud på, at vi ville spise sandwich i det fri.
Dette gik ud på, at vi ville spise sandwich i det fri.
o Dette
træner deres evne til at være fleksibel. (Tilpasset
Idræt og Bevægelse s. 19)
Bilag 2: SMTTE-modellen for Krobakken Skovsgård
Målgruppe: Personer
med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse (Fonden Krobakken i Skovsgård).
Vi vil gerne lave forskellige aktiviteter i naturen. Vi laver
denne aktivitetsdag ude i institutionens tilhørende have, hvor vi vil gøre brug
af naturens egne redskaber.
(De 4 fokuspunkter skal sættes på nedenstående til
fremlæggelsen Kognitivt, socialt, fysisk og psykisk)
·
Stenkast (motorisk øvelse,)
·
Sten og pind - naturversion af Kryds og bolle (motorisk
øvelse)
·
Natur-stafet (samarbejdsøvelse)
Huskeleg (hukommelses øvelse)
Huskeleg (hukommelses øvelse)
·
Mad i det fri (friluftsliv)
o Dette
træner deres evne til at være fleksibel. (Tilpasset
Idræt og Bevægelse s. 19)
Sammenhæng: Vi vil
gerne give beboeren en mulighed for at udvikle deres natursyn til noget mere
positivt, da de helst vil være indenfor. Skal de bevæge sig ud, må der meget
gerne være en belønning - helst noget sødt. Vi ønsker at beboerne kommer til at
føle, at oplevelsen er belønningen i sig selv. Vores stærkeste ressource er
vores viden om friluftsliv og Helles viden om beboerne, samt hendes kendskab
til målgruppens kompetencer.
Mål/vision:
Vores formål er:
Vores formål er:
·
At udvikle målgruppens natursyn.
Vores delmål er:
·
At opleve naturen med et andet fokus end naturen i sig
selv.
·
At arbejde kreativt med naturens materialer, og opleve
både arbejdsproces og slutmål.
·
At lære at udnytte naturens muligheder positivt.
·
At afprøve forskellige aktiviteter i samspil med og i
respekt for naturen.
·
At opleve at være underlagt naturen og vejrtyper.
·
At respektere naturen.
·
At opleve naturens og egen ro.
Eventuelle
udfordringer: En af udfordringerne er, at vores målgruppe ikke er så vant
til, at være ude og bryder sig generelt ikke om naturen.
Tegn: Vi vil
holde øje med, hvorvidt målgruppen kommer i flow (Csikszentmihalyis) og glemmer tid og sted. Vi vil samtidig kigge
efter, om målgruppen viser glæde og interesse for vores aktiviteter i naturen.
Sidst men ikke mindst er det også vigtigt, at vi kan se de nyder at være ude i
naturen. Vi vil under hele dagen tage billeder og optage film, som vil være med
til at vise om vores plan går efter hensigten.
Tiltag: Vi sørger
for at lave sjove og differentierede aktiviteter ude i naturen ved hjælp af
naturens egne redskaber. På denne måde får vi dem med udenfor. Samtidig laver
vi også aktiviteter, der træner bl.a. motorikken, kognitiviteten og
overblikket. For at få succes med vores aktivitetsdag, skal vi sørge for at
holde øje med målgruppens interesse i aktiviteterne og tryghed i naturen og
tillid til os. Vi har derfor valgt en mindre gruppe, så vi hver især har cirka
én til to beboere at holde ekstra øje med. Vi har en plan, vi følger på dagen,
hvor der er mulighed for at bruge pædagogiske bagdøre (KILDE), hvis der skulle
opstå problematikker eller beboernes grænse bliver nået.
Evaluering: Det er
vigtigt at vi undervejs evaluerer sværhedsgraden for aktiviteterne og
målgruppens interesse og engagement, så vi dermed kan justere sværhedsgraden
løbene, så et muligt Flow kan fortsætte. Vi vil også evaluere med målgruppen
for at høre, hvordan de har oplevet dagen. Er deres natursyn udviklet? – Kan
flere aktivitetsdage i det fri udvikle natursynet?
Til sidst skal der vurderes, hvorvidt dagen har været en
succes og om det er noget, som ville virke bedre, hvis man gentog det flere
gange, eller om der kunne gøres noget anderledes.
Det er også vigtigt at vi evaluerer vores egen indsats i
dagen og aktiviteterne, så vi kan overveje, hvad vi kunne gøre anderledes en
anden gang og om denne målgruppe er noget, som vi hver især kunne tænke os at
arbejde med i vores fremtidige profession.
Bilag 3: NUZO
Bilag 4: SMTTE-modellen for klassen
Målgruppe: Klassen
Vi vil gerne lave 2 forskellige
aktiviteter med klassen nede ved Stor Økssø, hvor vi vil gøre brug af naturens
egne redskaber.
·
Sten og Pind – også kaldet Kryds og bolle (motorisk,
social, psykisk, fysisk og kognitiv øvelse)
·
Natur-stafet (social, fysisk, psykisk og kognitiv
samarbejdsøvelse)
Sammenhæng: Vi vil gerne få klassen
til at have en god oplevelse i naturen, men samtidig også have lidt konkurrence
med, så de fire hold, som vi har inddelt dem i, kan have en fællesskab hver
især. Samtidig skal aktiviteten være social og inkluderende.
Mål/vision:
Vores formål er:
·
At opleve naturen med et andet fokus end naturen i sig
selv.
·
At skabe et bedre sammenhold.
Vores delmål er:
·
At arbejde kreativt med naturens materialer, og opleve
både arbejdsproces og slutmål.
·
At lære at udnytte naturens muligheder positivt.
·
At afprøve forskellige aktiviteter i samspil med og i
respekt for naturen.
·
At opleve at være underlagt naturen og vejrtyper.
·
At respektere naturen.
En af udfordringerne kunne være,
hvis vejret var meget dårligt.
En anden udfordring kunne være, at nogle kunne blive ekskluderet.
En anden udfordring kunne være, at nogle kunne blive ekskluderet.
Tegn: Vi vil holde øje med, hvorvidt
målgruppen kommer i flow og glemmer tid og sted. Vi vil samtidig kigge efter,
om målgruppen viser glæde og interesse for vores aktiviteter i naturen. Sidst
men ikke mindst er det også vigtigt, at vi kan se de nyder at være ude i
naturen. Vi vil også holde øje med, om sværhedsgraden på aktivitetens
sværhedsgrad passer på klassens kompetencer. Vi vil også se efter, om klassen
får et stærkere sammenhold.
Tiltag: Vi sørger for at lave sjove og
differencerede aktiviteter ude i naturen ved hjælp af naturens egne redskaber.
Samtidig laver vi også aktiviteter, der træner motorikken og overblikket. For
at få succes med vores aktivitetsdag, skal vi sørge for at holde øje med
målgruppens interesse i aktiviteterne og tryghed i naturen. Vi har derfor valgt
at dele dem op i mindre grupper og sørge for, at de ikke går klassevis, men
kommer sammen med nye mennesker, så de kan lære hinanden bedre at kende. Vi har
en plan vi følger på dagen, hvor der er mulighed for at bruge pædagogiske
bagdøre, hvis der skulle opstå problematikker eller nogens grænse bliver nået.
Evaluering: Det er vigtigt at vi
undervejs evaluerer sværhedsgraden for aktiviteterne og målgruppens interesse
og engagement, så vi dermed kan justere sværhedsgraden løbene, så et muligt
Flow kan forsætte. Vi vil også evaluere med målgruppen for at høre, hvordan de
har oplevet aktiviteterne. Lagde de mærke til, at de var i naturen?
Til sidst skal der vurderes,
hvorvidt dagen har været en succes og om det er noget, som ville virke bedre,
hvis man gentog det flere gange, eller om der kunne gøres noget anderledes.
Det er også vigtigt at vi
evaluerer vores egen indsats i dagen og aktiviteterne, så vi kan overveje, hvad
vi kunne gøre anderledes en anden gang.
Bilag 5: Individuelle
refleksioner
Akita
”Dette modul har for
mig været lærerigt og spændende. Jeg savnede dog personlig lidt mere udfordring
i forhold til de aktiviteter vi blev udsat for. På vores aktivitetsdag med Krobakkens
beboere, er jeg blevet mere afklaret på, hvilken målgruppe og felt jeg
eventuelt kunne tænke mig at arbejde med senere hen efter endt uddannelse. Jeg
har også fået en masse gode ideer til aktiviteter, som jeg kan bruge ude i
praksis. Jeg synes generelt, at dette modul har beriget mig med god viden,
begreber og teorier omkring emnet friluftsliv. Niveauet i forløbet har været
tilpas og jeg har kunnet følge med. Samtidig har det også været positivt, at vi
var slået sammen med de andre klasser, på den måde var der også et socialt
element i modulet med nye bekendtskaber.”
Helle
”På dette modul har jeg
fået ny viden om forskellige teorier og begreber, hvilket er kommet i min
habitus og som jeg vil gøre brug af i min fremtidige profession som pædagog.
Jeg har fået et nyt syn på friluftsliv på dette modul. Friluftsliv er ikke bare
friluftsliv – der er mange kategorier, grene og historie der spiller ind. Nye
lege, udfordringer, nye bekendtskaber og grænseoverskridende oplevelser er også
noget, at jeg er blevet beriget med på dette modul.”
Kirsa
”Yderst spændende modul
med masser af praksis og udfordringer, hvor vi har lært nye mennesker bedre at
kende og lært en masse ting om friluftslivet, som vi egentlig ikke vidste. Jeg
har altid selv været fortaler for skov- og naturbørnehaver eller blot
almindelige børnehaver med et fokus på naturen, fordi jeg altid har haft en idé
om, at det var sundt for børn at komme ud og tumle og se på dyr og planter osv.
Nu har jeg så lært, at det rent faktisk også er vigtigt og hvorfor. Jeg føler mig nu bedre klædt på til at komme ud og
tage en børnehave med storm med al min ny-lærte viden om naturen!”
Stig
”Modul 3 har for mig været
utrolig spændende og lærerigt. Jeg har lært mig selv bedre at kende og fået
udfordret mig selv fysisk og psykisk. Et af de steder hvor jeg virkelig
overvandt min frygt, var ude på High-robe banen, hvor man skulle op over det
høje net. Jeg tog derfra med en stor personlig sejr, og det er noget jeg kan
bruge i min profession som pædagog, da jeg nu har bedre forståelse for, hvordan
det er at være helt ude i risikozonen. Jeg har lært nye teorier og begreber,
som jeg vil bruge i fremtiden, specielt Flow begrebet syntes jeg var spændene.”
Fodnoter:
[2]
Tilpasset Idræt og Bevægelse s. 4
[3] Jank og
Meyer, 2009:13
[4] Hiim og
Hippe, 1997:14
[5] Mellem Ordene s. 114-115
[6] Lena Uldall, Uldall Consult Aps,
2010
[7] Naturfag
– overvejelser om uderummet af Ophelia Achton
[8] Naturens
grænser, Hans Fink
[10]
Pædagogisk idræt, Peter Büchner Hede, s. 38
[11] Friluftliv
og naturoplevelser – Den Rene Vare af Axel Edinger (FOKUS idræt, 15. årgang,
nr. 2 april 1991)
[12] Glædens
Pædagogik, s. 78-79



Ingen kommentarer:
Send en kommentar