Stig, Akita, Helle og Kirsa

Stig, Akita, Helle og Kirsa
Hej! Vi hedder Stig, Akita, Helle og Kirsa. Vi er Friluftens Helte og dette er vores lille blog omkring friluftsliv og bevægelse i det pædagogiske arbejde :-) Kærlighed lige præcis til DIG! <3

tirsdag den 9. juni 2015

Opgave fra Ditte

Tænk over en aktivitet I har lavet, hvor I har arbejdet ud fra flere af disse intelligenser.
Klatring med David i skoven, der har vi brugt 5 af Gardners intelligenser; den krops-kinæstetisk intelligens (kropslighed og bevægelse) den interpersonelle intelligens, den intrapersonelle intelligens og den logiske intelligens til sidst den naturalistiske intelligens.
Var det bevidst/ubevidst?
Det eneste vi kan komme i tanke om der er bevidst er de logiske-matematiske og krops- kinæstiske intelligenser, da underviseren gjorde os bevidste om tilgangen til aktiviteten. 
De andre intelligenser, ser vi som ubevidste (tavsviden)
Hvad gik godt/skidt og hvordan reagerede gruppen?
Det er individuel, men i vores gruppe er der kun positive tilbagemeldinger og reflektioner.
Reagerede alle ens?
Nej, Kirsa var lidt tilbageholdende pga. sikkerhed og tryghed. Stig var mega sej, synes han selv, han var imponeret over, hvor sej han selv synes han selv er.  

1: Skriv en case – tag gerne udgangspunkt i jeres valgfag
2: Brug SMTTE-modellen til at stille en aktivitet op
3: sæt Gardners intelligenser ind i forhold til casen
Friluftsdag – SMTTE-modellen
Målgruppe: Udviklingshæmmede/personer med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse
Vi vil gerne lave friluftsdag med forskellige aktiviteter, blandt andet motoriske øvelser. Vi laver denne aktivitetsdag ude i institutionens tilhørende have, hvor vi vil gøre brug af naturens egne redskaber.
-          Jorden er giftig (motorisk øvelse)
-          Kryds og bolle (kognitiv og motorisk øvelse)
-          Natur-stafet (samarbejdsøvelse)
-          Mad i det fri (friluftsliv)
-          Huskeleg (hukommelses øvelse)
Sammenhæng: Vi vil gerne undersøge, hvor langt målgruppen er i deres motoriske udvikling. Vi synes dette er vigtigt, så vi kan træne deres motoriske evner. Vores stærkeste ressource er vores viden om friluftsliv og Helles viden om beboerne, samt kendskab til målgruppens kompetencer.
Mål/vision:
Vores formål er:
·         At udvikle motorikken.
·         At opleve naturen med et andet fokus end naturen i sig selv.
·         At arbejde kreativt med naturens materialer, og opleve både arbejdsproces og slutmål.
·         At lære at udnytte naturens muligheder positivt.
·         At afprøve forskellige aktiviteter i samspil med og i respekt for naturen.
·         At flytte egne psykiske og fysiske grænser.
Vores delmål er:
·         At opleve at være underlagt naturen og vejrtyper.
·         At respektere naturen.
·         At vise forståelse og accept af indbyrdes forskelligheder.
·         At fungere og samarbejde i en (mindre) gruppe.
·         At opleve naturens og egen ro.
Udfordring: Vores målgruppe er ikke så vandt til at være ude og bryder sig generelt ikke om naturen.
Tegn: Vi vil holde øje med, hvorvidt målgruppen kommer i flow og glemmer tiden. Vi vil samtidig kigge efter, om målgruppen forbedrer deres motoriske evner. Det er også vigtigt at lægge mærke til, om målgruppen skulle tage initiativ til selv at lave noget ude i naturen. Sidst men ikke mindst er det også vigtigt, at vi kan se de nyder at være ude i naturen.
Tiltag: Vi sørger for at lave sjove og differencerede aktiviteter ude i naturen ved hjælp af naturens egne redskaber. På denne måde får vi dem med udenfor. Samtidig laver vi også aktiviteter, der træner motorikken og overblikket. For at få succes med vores friluftsdag, skal vi sørge for at holde øje med målgruppens interesse i aktiviteterne og tryghed i naturen og tillid til os. Vi har derfor valgt en mindre gruppe på omkring to til seks personer, så vi hver især har cirka én at holde ekstra øje med. Vi kører efter det induktive princip.
Evaluering: Det er vigtigt at vi undervejs evaluerer sværhedsgraden for aktiviteterne og målgruppens interesse og engagement.
Vi skal også huske at evaluere med målgruppen for at høre, hvordan de har oplevet dagen.
Til sidst skal der vurderes, hvorvidt dagen har været en succes og om det er noget, som ville virke bedre, hvis man gentog det flere gange, eller om der kunne gøres noget anderledes.
Det er også vigtigt at vi evaluerer vores egen indsats i dagen og aktiviteterne, så vi kan overveje, hvad vi kunne gøre anderledes en anden gang og om denne målgruppe er noget, som vi hver især kunne tænke os at arbejde med i fremtiden.

3:
Krops-kinæstiske intelligens den kom frem i legene, da brugerne skulle bruge kroppen i samtlige lege.
Logisk-matematisk intelligens kom frem i form af legen ”pind og sten” (kryds og bolle), da brugerne skulle tænke logisk og matematisk for at placerer pindene og stenene for at først at få tre på stribe.
Spatial intelligens forekom i vores naturstafet, for her skulle brugerne ud at orienterer sig, for at finde de ting vi bad om.
I den interpersonelle intelligens kom brugerne i samspil med os og de øvrige deltagere.
Den intrapersonelle intelligens kom til udtryk via det non-verbale. Der blev fx hilst og krammet da vi kom, de smilte, nikkede når vi forklarede aktiviteterne osv.
Da aktiviteterne foregik ude i naturen kom Gardners naturaliske intelligens frem. (forståelse af og kontakt med naturen)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar