Tænk over en aktivitet I har lavet, hvor I har arbejdet ud
fra flere af disse intelligenser.
Klatring med David i skoven, der har vi brugt 5 af Gardners
intelligenser; den krops-kinæstetisk intelligens (kropslighed og bevægelse) den
interpersonelle intelligens, den intrapersonelle intelligens og den logiske
intelligens til sidst den naturalistiske intelligens.
Var det bevidst/ubevidst?
Det eneste vi kan komme i tanke om der er bevidst er de
logiske-matematiske og krops- kinæstiske intelligenser, da underviseren gjorde
os bevidste om tilgangen til aktiviteten.
De andre intelligenser, ser vi som ubevidste (tavsviden)
Hvad gik godt/skidt og hvordan reagerede gruppen?
Det er individuel, men i vores gruppe er der kun positive
tilbagemeldinger og reflektioner.
Reagerede alle ens?
Nej, Kirsa var lidt tilbageholdende pga. sikkerhed og
tryghed. Stig var mega sej, synes han selv, han var imponeret over, hvor sej han
selv synes han selv er.
1: Skriv en case – tag gerne udgangspunkt i jeres valgfag
2: Brug SMTTE-modellen til at stille en aktivitet op
3: sæt Gardners intelligenser ind i forhold til casen
Friluftsdag – SMTTE-modellen
Målgruppe: Udviklingshæmmede/personer med fysisk
og psykisk funktionsnedsættelse
Vi vil gerne
lave friluftsdag med forskellige aktiviteter, blandt andet motoriske øvelser.
Vi laver denne aktivitetsdag ude i institutionens tilhørende have, hvor vi vil
gøre brug af naturens egne redskaber.
-
Jorden
er giftig (motorisk øvelse)
-
Kryds
og bolle (kognitiv og motorisk øvelse)
-
Natur-stafet
(samarbejdsøvelse)
-
Mad
i det fri (friluftsliv)
-
Huskeleg
(hukommelses øvelse)
Sammenhæng: Vi vil gerne undersøge, hvor langt
målgruppen er i deres motoriske udvikling. Vi synes dette er vigtigt, så vi kan
træne deres motoriske evner. Vores stærkeste ressource er vores viden om
friluftsliv og Helles viden om beboerne, samt kendskab til målgruppens
kompetencer.
Mål/vision:
Vores formål er:
Vores formål er:
·
At
udvikle motorikken.
·
At
opleve naturen med et andet fokus end naturen i sig selv.
·
At
arbejde kreativt med naturens materialer, og opleve både arbejdsproces og
slutmål.
·
At
lære at udnytte naturens muligheder positivt.
·
At
afprøve forskellige aktiviteter i samspil med og i respekt for naturen.
·
At
flytte egne psykiske og fysiske grænser.
Vores delmål
er:
·
At
opleve at være underlagt naturen og vejrtyper.
·
At
respektere naturen.
·
At
vise forståelse og accept af indbyrdes forskelligheder.
·
At
fungere og samarbejde i en (mindre) gruppe.
·
At
opleve naturens og egen ro.
Udfordring: Vores målgruppe er ikke så vandt
til at være ude og bryder sig generelt ikke om naturen.
Tegn: Vi vil holde øje med, hvorvidt
målgruppen kommer i flow og glemmer tiden. Vi vil samtidig kigge efter, om
målgruppen forbedrer deres motoriske evner. Det er også vigtigt at lægge mærke
til, om målgruppen skulle tage initiativ til selv at lave noget ude i naturen.
Sidst men ikke mindst er det også vigtigt, at vi kan se de nyder at være ude i
naturen.
Tiltag: Vi sørger for at lave sjove og
differencerede aktiviteter ude i naturen ved hjælp af naturens egne redskaber.
På denne måde får vi dem med udenfor. Samtidig laver vi også aktiviteter, der
træner motorikken og overblikket. For at få succes med vores friluftsdag, skal
vi sørge for at holde øje med målgruppens interesse i aktiviteterne og tryghed
i naturen og tillid til os. Vi har derfor valgt en mindre gruppe på omkring to
til seks personer, så vi hver især har cirka én at holde ekstra øje med. Vi
kører efter det induktive princip.
Evaluering: Det er vigtigt at vi undervejs
evaluerer sværhedsgraden for aktiviteterne og målgruppens interesse og
engagement.
Vi skal også
huske at evaluere med målgruppen for at høre, hvordan de har oplevet dagen.
Til sidst
skal der vurderes, hvorvidt dagen har været en succes og om det er noget, som
ville virke bedre, hvis man gentog det flere gange, eller om der kunne gøres
noget anderledes.
Det er også
vigtigt at vi evaluerer vores egen indsats i dagen og aktiviteterne, så vi kan
overveje, hvad vi kunne gøre anderledes en anden gang og om denne målgruppe er
noget, som vi hver især kunne tænke os at arbejde med i fremtiden.
3:
Krops-kinæstiske intelligens den kom frem i legene, da brugerne
skulle bruge kroppen i samtlige lege.
Logisk-matematisk intelligens kom frem i form af legen ”pind
og sten” (kryds og bolle), da brugerne skulle tænke logisk og matematisk for at
placerer pindene og stenene for at først at få tre på stribe.
Spatial intelligens forekom i vores naturstafet, for her
skulle brugerne ud at orienterer sig, for at finde de ting vi bad om.
I den interpersonelle intelligens kom brugerne i samspil med
os og de øvrige deltagere.
Den intrapersonelle intelligens kom til udtryk via det
non-verbale. Der blev fx hilst og krammet da vi kom, de smilte, nikkede når vi
forklarede aktiviteterne osv.
Da aktiviteterne foregik ude i naturen kom Gardners
naturaliske intelligens frem. (forståelse af og kontakt med naturen)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar